Lassul a globális zeneértékesítés hanyatlása

A Hanglemezkiadók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) szerint tavaly 3 százalékkal csökkent a globális zeneértékesítésből származó bevétel, amely 16,3 milliárd dollárt tett ki, miközben 2010-ben még 8,9 százalékos volt a visszaesés.
 
A fizikai hordozókon megjelenő zenei kiadványok értékesítése ugyan 8,7 százalékkal csökkent – ezzel 10,2 milliárdos bevételt produkált –, ám az online értékesítésből származó bevétel 8 százalékkal nőtt, elérve az 5,2 milliárd dollárt. Összességében a digitális eladások tették ki az összes bevétel 31 százalékát, ugyanez az arány 2010-ben 29 százalék volt.

Továbbra is az Egyesült Államok a piacvezető: tavaly mindössze 0,1 százalékos visszaesést – és négymilliárd dolláros bevételt – könyvelt el, a digitális értékesítés először tette ki a teljes forgalom 51 százalékát. Japán megőrizte második helyét. Németország lett a bronzérmes, a negyedik helyet pedig Nagy-Britannia szerezte meg, ahol tavaly 3 százalékos volt a visszaesés: 889 millió fontot produkálva. A fizikai formátumok értékesítése 14,1 százalékkal csökkent – 518,9 millió fontra – a szigetországban, ám a 24,7 százalékos növekedést produkáló online eladásnak – 284,3 millió font bevétellel – nagyrészt sikerült orvosolnia a hiányt. Ez idő alatt Nagy-Britanniában 47,5 százalékkal, globálisan pedig 65 százalékkal nőtt – elérve a 13,4 millió felhasználót – az online előfizetésekből származó bevétel – a BBC brit közszolgálati tartalomszolgáltató internetes oldalán.

"A legális szolgáltatások új piacokon való megjelenése, az előfizetési rendszer folyamatos kiszélesedése és a hordozható eszközök népszerűsége mind hozzájárultak a digitális zenei piac növekedéséhez" – mutatott rá az IFPI éves jelentése. A dokumentum számba veszi továbbá a 2011-es év legnagyobb példányszámban eladott albumait is. Az első helyen Adele brit énekesnő 21 című lemeze végzett 18,1 milliós eladással. A második Michael Bublé kanadai-olasz énekes Christmas című albuma, a harmadik pedig Lady Gaga Born This Way című korongja lett. Bruno Mars nevéhez fűződik a 2011-es év két legnagyobb digitális sikere: az amerikai énekes Just The Way You Are című számát 12,5 millió, míg a Grenade című szerzeményt 10,2 millió felhasználó vásárolta meg. A szintén amerikai LMFAO nevű elektro-hop formáció Party Rock Anthem című slágere 9,7 milliós digitális eladást produkált, ezzel megszerezve a virtuális dobogó harmadik helyét.

Megjegyzések